Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under maj 2008

Av Emelie - 21 maj 2008 10:21

Idag håller en man på att installera fjärrvärme i vårt hus. Därför har vi inget vatten. Jag har insett hur otroligt beroende jag (och de flesta andra) är av vatten! Vi tar det för självklart att det kommer i kranen, och ändå är det inte länge sedan man fick hämta allt vatten i en brunn!


Bara nu på förmiddagen har jag saknat vatten i följande situationer:


- När jag vill borsta tänderna.

- När jag är törstig och vill dricka.

- När jag vill tvätta händerna eller duscha. (Jag brukar alltid tvätta händerna och ibland ansiktet efter att ha klappat katterna, eftersom jag är allergisk.)

- När jag vill byta vatten i akvariet.

- När jag vill vattna blommorna.

- När jag vill spola på toaletten.

- När jag vill fylla på katternas vattenfontän.

- När jag vill starta diskmaskinen.


Snart kommer problemet med matlagning. Hur många rätter kan man laga utan tillgång till vatten? Detta att inte ha något vatten fick mig att inse hur mycket vi har att vara tacksamma för i Sverige. Det finns så mycket som fungerar här och vi är så vana vid det att vi tar det för givet. Förutom vatten tänker jag på elektricitet och uppvärmning av hus, att det finns mat i affärerna, att det finns vägar och möjlighet att resa mm. En vacker dag kanske vi inte har allt det där längre, och först då kommer vi att sakna det.



Av Emelie - 19 maj 2008 11:27

Nu har jag lagt märke till att några fiskyngel är ljusare, nästan vita, i färgen än de andra, som är gråa. Och insett att jag skulle behöva två akvarier för att få plats med alla fiskar! Men vi behöver spara pengar, så det får vänta. Min plan är ju att skapa en egen vildguppyvariant, så det ska bli spännande att se hur ynglen blir när de blir större. Det känns inte som att de blir fler och fler hela tiden, men det kan bero på mig, jag vet inte. De är för många för att räkna, i alla fall.


Vi har gjort i ordning en bolåda till Evora som vi ställt i en klädkammare. Jag har inte sett om Evora har provat den ännu. Baserat på vad jag vet om Evora och Yakov, så tror jag att kattungarna kommer att bli:


- Fina och rastypiska med rundad huvudform.

- Intelligenta.

- Sociala och gosiga, särskilt mot matte och husse.

- Lagom aktiva och lekfulla, kommer att passa som innekatter.

- Troligen svart tigré eller svart silver tigré i färgen och halvlånghåriga med bra pälskvalitet.

- Medelstora eller stora (kanske 4-6 kg som vuxna).


En fin bild på Lisen får ni se också!




Av Emelie - 18 maj 2008 09:29

Ja, nu är det verkligen säkert att det finns små levande kattungar inuti Evoras mage! Jag och H har till och med känt små, små fosterrörelser! En gång tyckte jag mig känna hjärtat slå på en liten unge! Evora äter och sover, äter och sover. Hennes mage är stor och fin. 5 ungar gissar jag finns där inne.


Jag har för länge sedan köpt en bolåda av plast på IKEA som jag ska bädda i ordning snart. Och så har jag fått en massa goda råd på Sällskapet sibirisk katts forum. Känns bra att det finns så många man kan fråga där. Som tur är så behöver jag inte lära mig att slunga kattungar, utan det är bara att suga ut fostervatten med munnen om någon skulle ha fått det i lungorna. Inga problem! (Hoppas jag.)

Av Emelie - 15 maj 2008 08:56

Nu kallar jag Evora för "tunnan". Hennes mage breder ut sig på båda sidorna och hon vaggar när hon går. Hon ligger ofta på sidan på golvet och vill bli klappad. Då brukar jag passa på att lägga handen på hennes mage, o0ch oftast känner jag en liten knöl som är en kattunge. När jag hållit handen där ett tag brukar knölen bli mindre.

Av Emelie - 12 maj 2008 19:55

Nu kryllar det av yngel i akvariet, säkert 20 stycken. Nine trivs bra i sin bur, men Lo har tröttnat på att ta hand om henne. Så kaniner kanske inte riktigt var vår grej ändå....så här söt är hon! Hon är en blandning mellan belgisk jätte och löwenkanin. Evora är garanterat preggo. Ibland tycker jag mig kunna känna så knölar inne i magen på henne.


Av Emelie - 9 maj 2008 17:16

Nu råder det inte längre något tvivel om att Evora är dräktig. Mormor G, som är på besök från Umeå, var helt säker i sitt omdöme: där finns kattungar, flera kattungar! (Och hon är onekligen väldigt stor redan.) Så nu blir det jättespännande att vänta en månad till förlossningen! Jag måste säga att kattungar är det gulligaste som finns i hela världen, så jag ser fram emot det och hoppas att allt ska gå bra!


Nu finns det inte bara två utan sju små gulliga yngel i akvariet! Det verkar ploppa ut nya yngel lite då och då (fast jag har inte sett när det hänt). Det stämmer som det sägs att guppy äter mycket och bajsar mycket....jag sitter ofta i min fåtölj och tittar på fiskarna när de simmar omkring.


Nine är mer tam och älskar att gå i koppel, men hon gillar fortfarande inte att bli upplyft från marken, så idag blev jag riven när hon sprattlade. Kajsa och traktens andra katter brukar studera Nine noggrant, men har hållit sig lugna utan att anfalla.



Av Emelie - 8 maj 2008 08:23

På Sällskapet sibirisk katts hemsida fick jag tips om att om katten ligger på sidan så ska maken bukta ut om det finns kattungar där. Och det gör den! Lo säger: det finns små söta saker i Evoras mage. Fantastiskt! Så nu får jag börja förbereda mig för förlossningen. Man ska anteckna hur allting fortskrider och man ska ta tid på värkarna och sen ska man märka ungarnas klor med nagellack och väga dem, samt se till att de andas ordentligt. Det känns jättekul att vi har en liten "bondgård" här nu! Lisen löper och kaninen rastas i koppel varje dag och vi jobbar i trädgården och planterar bärbuskar och annat. Det känns faktiskt jättebra att leva så här i stället för att bara läsa en massa böcker hela dagarna! Ni får se någora bilder på Evoras fina mage!

Av Emelie - 6 maj 2008 17:43

Här har det hänt saker sen sist! Vi har hyrt en kanin, Nine Muffin, över sommaren, och det har blivit en succé! Lilla Lo älskar att leka med kaninen och områdets alla barn dras till vår trädgård som flugor till ett flugpapper. Lilla Lo har fått en ny identitet som kaninägare, och Nine har redan börjat gå ut med koppel! När jag tittade in i akvariet såg jag två nya små nyfödda yngel! Kanske har det funnits fler som blivit uppätna....spännande att följa deras utveckling!

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards